Jak jezdí Škoda Octavia G-Tec na CNG

Na zpravodajském serveru o autech zveřejnili test Škody Octavia G-Tec poháněné stlačeným zemním plynem CNG, který bych si zde dovolil zrekapitulovat, protože ho považuji za důležitou novinku, která může být mnohým nápomocna. Škoda auto tak drží krok s ekologickým přístupem, který je nutné pomalu zavádět.

Náklady na jízdu s tímto modelem by se v nejlepším možném případě mohli pohybovat i pod 1 Kč za kilometr (cena samozřejmě pro ČR, v jiných zemích se cena zemního plynu může výrazně lišit, zde 25-27kč/kg). Což je přibližně 2-3x méně, než s běžným autem na benzín (bereme v potaz spotřebu 8 litrů paliva na 100 km jízdy při ceně 35kč/litr = 8*35 = 280 Kč na 100km = 280/100 = 2,8 Kč náklad na km). V reálných podmínkách našich silnic bychom se pravděpodobně dostali s CNG na náklad jednu korunu či lehce přesahující. U nás v České republice najdeme na 55 stanic s CNG. Tato Octavie používá motor 1,4l TSI o výkonu 81 kW. Tento motor je o čtvrtinu slabší než u klasické benzínové Octavie, plus musíme připočíst větší váhu vozu o 140 kg. Vyšší váha se samozřejmě promítne do nižší pohyblivosti vozu. Na stovku to tato Octavie oproti klasické zvládne o 0,3 pomaleji za 10,7 vteřin. Jednou ze znatelných nevýhod je zmenšený kufr, který se od klasické Octavie zmenšil o 130 litrů (z 590 na 460).

Škoda Octavia G-Tec nejdříve začne spalovat benzín, kdy zjišťuje kvalitu zemního plynu, který jste nabrali. Jakmile ověří co potřebuje, auto se přesune do CNG módu a začne si brát plyn místo benzínu. Spotřeba CNG je přibližně 3,6 kg/100 km. Benzínová spotřeba se pohybuje na hranici 6,3 až 7 litru na 100 km dle stylu jízdy. Plná nádrž stojí cca 400 Kč a ujedete tedy 400 km. Řidiči by si tak měli dávat pozor na to, aby v případě, že jim dojde zemní plyn, byli poblíž čerpací stanice s CNG, jinak pojedou opět na drahý benzín. I když je tato Octavie slabší než benzínová varianta, což pocítíte především ve slabším záběru do kopce, oblíbíte si její lepší přilnavost k vozovce díky vyšší váze. To se promítne do lepší ovladatelnosti. Celkově se tak tato Octavie těší menšími náklady na palivo, protože nejdříve spotřebováváte levnější plyn a až poté přejdete na benzín, pokud plyn dojde. Nové vozy Škoda tak mají poměrně zajímavého soupeře ve vlastních řadách.

Škoda Octavia G-Tec

This entry was posted in Škoda and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *